Svanesøen

Svanesøen musik af Peter I. Tchaikovsky

Kunstnerisk ledelse: Ivan Zhuravlev

Svanesøen”

 

The Ukrainian Classical Ballet Kyiv ,byder på en meget flot opførelse af den verdenskendte klassiske ballet Svanesøen.

 

De uforglemmelige og følelsesladede kompositioner af Peter I. Tchaikovsky, et magisk plot og spektakulære danse -præsenteres af et fantastisk flot professionel ballet ensemble fra Kyiv.

 

I den forgangne sæson i 2023 have ensemblet en fantastisk succes med stående ovationer i hele Skandinavien Tyskland og Holland.

 

Det er en stor glæde at netop dette ensemble vender tilbage i 2024 ,med den kunstneriske leder Ivan Zhuravlev.

 

Vi har en stor mission – at repræsentere ukrainsk kultur på verdensscenen, – sagde balletdirektør Ivan Zhuravlev på et pressemøde. ”

Det er en stor ære og et stort ansvar for os. Det er med stor glæde og stolthed, at vi samler de bedste kunstnere i vores genre og repræsenterer dem på verdens scener.

I så svær en tid er det en vanskelig opgave at fremme kultur. Men på grund af det faktum, at vi valgte missionen at repræsentere den ukrainske ballet for seks år siden, har vi ingen ret til at sænke barren. For et par år siden associerede 95 % af balletmarkedet sig med russisk kultur, men vi definerede vores mission for os selv for længe siden – at vise Ukraine direkte. Så for seks år siden begyndte vi at forberede dette fundament, som vores store bygning kaldet den ukrainske klassiske ballet hviler på. Som balletkompagni forsøger vi at udvide rækken af ​​vores repertoire.”

Interview:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/utsalt-konserthus-nar-gavle-tar-emot-ukrainskt-danssallskap

 

Anmeldelse Information: (Anne Middelboe Christensen)

”Svaneprincessen er imponerende og de frygtede 32 fouetteer -piruetter,hvor kroppen drejer rundt om sig selv på et strakt ben, mens det andet ”pisker” rundt – klarer hun så let som ingen ting

Men må man overhovedet danse Svanesøen lige nu? I Danmark har vi valgt at boykotte russiske institutioner og nulevende, prorussiske russiske kunstnere, men vi præsenterer fortsat russiske klassikerværker.

I Ukraine er det anderledes. Så sent som i sidste uge slog National Opera of Ukraine en advarsel op på sin hjemmeside. Her oplyses, at Ukraines nationalballet intet har at gøre med flere af de balletforestillinger, der turnerer rundt i Europa under kompagninavne som bl.a. Kyiv Grand Ballet og Ukraine National Ballet. Her understreges også, at nationalballetten har fjernet balletter til musik af russiske komponister. Dette er sket på opfordring af Ukraines kulturminister Oleksandr Tkatjenko, der i december krævede Tjajkovskijs musik fjernet, indtil krigen er slut.

Krigens nytilkomne censur har dog ikke taget modet fra Ukrainian Classical Ballets kunstneriske leder, Ivan Zhuravlov. Han har samlet sit kompagni af hovedsagelig ukrainske flygtningedansere i Polen, og det er herfra lykkedes ham at arrangere denne turné med Svanesøen. Det er al ære værd i denne svære tid, hvor de mandlige ukrainske balletdansere kun må forlade landet for at danse på kunstnervisa i et par måneder ad gangen – og frygten trives. Noget skal disse dansere jo leve af. De har brug for at danse.

Svanesøen er et af verdens smukkeste musikværker og vigtigste balletter. Det kan selv Putin ikke lave om på.

Det ved både Zelenskij og hans kulturminister selvfølgelig også. Derfor er det også imponerende at se, hvordan Ivan Zhuravlov har tilpasset sin Svanesøen til krigens symbolik. I hans udgave får prinsen ikke øje på troldmanden. Nej, prinsen ser kun svaneprinsessen, og troldmanden (læs: Putin) lusker rundt bag ham som en ussel snigskytte – i hvert fald indtil han selv afslører sig som bedrager i tredje akt. Ellers gøres ’russeren’ blot usynlig

Svanesøen har haft forskellige slutninger. I den oprindelige version af Marius Petipa og Lev Ivanov fra 1895 endte balletten ulykkeligt. Svaneprinsessen druknede, og prinsen stod alene tilbage. Herefter blev der skabt opsætninger, hvor svaneprinsessenprinsen symbolsk bevægede sig ud i søen og døden sammen. Men så kom der i sovjettiden også versionerne, hvor troldmanden blev overmandet, og hvor prinsen og svaneprinsessen fik hinanden.

I Ivan Zhuravlovs udgave bliver troldmanden Rothbart den store taber. Troldmanden og prinsen kæmper fysisk mod hinanden til sidst, mand mod mand, og det lykkes for prinsen at flå Rothbarths ene vinge af. Den manglende vinge bliver troldmandens død – og herefter kan prinsen og svaneprinsessen alligevel få hinanden. Eller udtrykt med krigssymbolikken: Rusland vil få flået sin vinge af, og Ukraine vil vinde krigen.

Forhåbentlig afsluttes den forfærdelige krig snart. Og forhåbentlig får Ukraine atter lov til at blomstre igen som selvstændigt og stolt land – og som en stærk balletnation.

Forestillinger

Dato

Lokation

Billetsalg

23 januar kl. 19.30

Falkonersalen Copenhagen

28 januar kl. 19.30

Alsion – Sønderborg

29 januar kl. 19.30

Aalborg Kon gres & Kulturcenter

30 januar kl. 19.30

Herning Kongrescenter

31 januar kl. 19.30

Vejle Musikteater

1 februar kl. 19.30

Værket i Randers

5 februar kl. 19.30

Albertslund Musikteater

6 februar kl 19.30

Slagelse Teater